O tym, że 8 godzin nieprzerwanego, spokojnego snu to podstawa, długo pamięta się tylko w teorii. Z wiekiem jednak ciało zaczyna coraz bardziej nieustępliwie się o nie dopominać – zarwana noc przestaje uchodzić na sucho, a wszelkie niedospania w trakcie tygodnia skutkują tym, że dotarcie do piątku z względnie jasnym umysłem graniczy z cudem.

Chroniczne zmęczenie - brzmi znajomo? Te zwyczaje pomogą wam odzyskać energię i wcale nie chodzi o sen!

Jest jeden sposób, by ratować się w kryzysach jeśli nie dosypiamy i jest nim drzemka w ciągu dnia. Niby oczywiste, ale nie na tyle, by nie zainteresować naukowców. Drzemka jeszcze nikomu nie zaszkodziła, a wzrost koncentracji i uwagi przyda się nie tylko niewyspanym. Są jednak tacy, którzy bez niej nie potrafią funkcjonować nawet, jeśli przesypiają całą noc. Jak to możliwe? Naukowcy z Japonii odkryli, że chodzi o mutację pewnego genu, za sprawą którego drzemki w dzień u różnych ludzi przynoszą całkiem różne efekty.

Sen jest zależny od genów

Badania przeprowadzono na myszach, ale wyniki są na tyle obiecujące, że naukowcy liczą, że posłużą jako wskazówka do walki z zaburzeniami snu u ludzi. Chodzi o mutację białka o nazwie SIK3 i jej wpływ na nawyki śpiących zwierząt. Analizując fazę snu i pozostawiania na jawie, a także aktywność mózgu zwierzaków w ich trakcie, Japończycy odkryli, że myszy, które ją posiadały, rzadziej budziły się w ciągu nocy, czyli wtedy, gdy przypada największy moment ich aktywności. A zatem ich zapotrzebowanie na sen było dużo większe, niż normalnie.

Jak zadbać o lepsza jakość snu

Wszystko wskazuje na to, że u ludzi ten mechanizm działa analogicznie, co daje nadzieje na większe kontrolowanie go. Wciąż bowiem, jak by nie patrzeć, zagadnienia związane ze spaniem pozostają dla naukowców tajemnicą (dowodem na to jest chocby fakt, że na bezsenność cierpi ponad połowa Polaków).

Tak czy inaczej warto opamiętać o tym, że wbrew pozorom kwestia snu w dużej mierze leży w naszych rękach. Higiena snu polegająca na odpowiednio wczesnym kładzeniu się spać i trzymaniu regularności w tej kwestii, niejedzenie później niż na godzinę przed pójściem do łózka i ograniczenie alkoholu do prozdrowotnej lamki czerwonego wina mogą znacznie poprawić jego jakość, a także nasza formę następnego dnia.

A wy jakie macie zwyczaje? Kładziecie się na drzemkę w ciągu dnia?

Źle sypiacie? Oto, co zaburzenia snu mówią o waszym zdrowiu!